BESTYRELSESMØDE

REFERAT FRA BESTYRELSESMØDE ONSDAG DEN 12 JUlI 2023

Fremmødte: Jens Kruse, Henrik Nielsen Mertz, Anette Matteson, Michael Sundgaard-Liu, Mads Steensen, Tue Bech, Rikke Saxil Jønsson, William Hobel Husted Afbud: Jeppe Sandegaard Olsen

 

1) Ingen bemærkninger til forrige referat. 

2) Nye vedtægter/ordensbestemmelse/lejekontrakt. Advokaten har udfærdiget forslag til nye vedtægter, ordensbestemmelser og lejekontrakt med medlemmer. Der er overordnet en positiv stemning for udkastet. Flere mener dog, at materialet virker meget omfangsrigt. Det dokument, der nu kaldes “ordensbestemmelser”, indeholder en del elementer, der tidligere var en del af vedtægterne. Uafklaret hvorvidt det, der nu er udtaget af vedtægterne, og kaldes “ordensbestemmelser”, vil kunne ændres af en siddende bestyrelse – og altså uden generalforsamlingens accept, som det er tilfældet med vedtægterne.  Formand og sekretær arbejder videre med udkastet i samarbejde med advokaten og præsenterer et nyt udkast for bestyrelsen hurtigst muligt. Også forslag om inddragelse af medlemmerne i arbejdet, da der er tale om væsentlige ændringer og ikke kun en juridisk omskrivning af nuværende vedtægter. Blandt andet lægges der i udkastet op til  at ændre på, hvad der skal til for at vedtage eller afvise forslag til vedtægtsændringer.

3) Vejbump. Formanden orienterer om tilbagemelding fra Bornholms Regionskommune, der skriftligt har svaret, at “kommunen har som grundejer ikke noget at udsætte på det skitserede forsøg”. Der arbejdes videre med at placeres vejbump flere steder for at undgå, at de bump-frie gange ender som “motorveje”. 

4) Møde med medlem.Formanden orienterer om møde med et utilfreds medlem, der har fået bøde på grund af forhold i vedkommendes have, der strider med foreningens vedtægter. Der står blandt andet bilbatterier og olietank i haven. Der er aftalt nyt møde i haven, hvor bestyrelse og medlem fortsætter dialog. 

5) Halv have opsagt. En af de få tilbageværende dobbelthaver, hvor to medlemmer lejer hver deres del af én have, står i den situation, at den ene lejer har opsagt lejemålet. Det andet medlem ønsker ikke at overtage den anden halvdel. Som udgangspunkt ønsker bestyrelsen ellers at få nedlagt de sidste dobbelthaver. Der findes forhåbentlig en ny lejer til den halve have. 

6) Misligeholdte haver. Formanden orienterer om, at et medlem ønsker at afhænde to haver, som ikke holdes. Haverne sælges eller overgår alternativt til foreningen, der videreformidler haverne til interesserede (I så fald vil de kunne erhverves for  0,- og betaling af 600,- i depositum). 

7) Dødsbo. Formand orienterer om, at han og næstformand har værdisat en have i forbindelse med dødsbo og henvendelse fra skifteretten. 

8) Salg af have. Formanden orienterer om, at havenummer 105 kommer til salg. 

9) Havevandring. Der blev gået havevandring den 4/7. Resultatet blev, at 10 haver og medlemmer har fået brev om forhold der skal udbedres. Der har i den forbindelse været få tilbagemeldinger fra de berørte medlemmer. 

10) Toiletter. Renoveringen er endnu ikke påbegyndt. Afventer rådgivning, der ventes snart at være tilgængelig. 

11) Registrering af dyrehold. Rikke og Mads påtager sig opgaven med at få registreret dyreholdene i de enkelte haver. 

12) Sommerfest. Rikke og Annette orienterer. Begivenhed og dato meldes ud i kommende nyhedsbrev. 

13) Afbrændingsforbud. Kommunen har delvist ophævet afbrændingsforbuddet. For kolonihaveforeningen og dens medlemmer betyder det, at man nu igen må bruge gasbrænder, grill og bål som vanligt. Der opfordres som altid til forsigtighed i forbindelse med brug af åben ild. 

14) Maskinleje. Næstformand orienterer. Betaling via Mobilepay? Kasserer undersøger mulighederne. Næstformand bliver bedt om at lave udkast til lejekontrakt. 

15) Ny opgavefordeling. En del af kassererens opgaver (Bøder) overgår til Annette. 

16) Arbejdsdag. Der afholdes fælles arbejdsdag den 5/8 fra klokken 09.00. Der er forplejning i form af morgenbrød og kaffe på kanden. Diskussion i bestyrelsen om hvorvidt det er bestyrelsens opgave at vedligeholde de fælles arealer i foreningen. Formanden mener, at det er en uskreven regel, at bestyrelsen holder arealerne og viser vejen. Flere andre i bestyrelsen mener omvendt, at det er os alle som medlemmer, der har et fælles ansvar, og at bestyrelsens primære opgave består i at sætte rammerne for en samlet, fælles indsats. 

16) Nyhedsbrev. Der skal sendes nyhedsbrev ud, der indeholder omtale af vejbump, sommerfest, arbejdsdag, proces omkring revision af vedtægter, ophævelse af afbrændingsforbud mm. 

Næste bestyrelsesmøde den 9/8 2023. 

Referat: William Hobel Husted

 

På bestyrelsens vegne

Formand

Jens Kruse